woensdag 13 februari 2013

Sigstuna is een bezoekje waard



De stad werd gesticht rond het jaar 980 door Erik VI van Zweden
  In 1187  werd de stad aangevallen en platgebrand.
Storgatan
Een paar jaar geleden toen ik met mijn nichtje Marja een rondreis door Zweden maakt, kwamen we hier langs, en wat hebben we genoten van dit oude stadje bestaande uit verschillende huizen rond een binnenplaats
Het oude raadhuis.
Een van de leuke dingen om daar te doen, is een bezoekje brengen aan: Tant Bruns Coffee Cabin, het oudste huis in de stad
 Een particulier uit de buurt, Baron Gustav von Paykull, van  het landhuis Vallox Saby, kocht het pand in de late jaren 1960 om het te herstellen en hij  nam  zelf deel aan het werk.

Het  "koffiehuis" is van het 1600 eeuw. Vandaag de dag, Tant Brun Kaffestuga is  een van de oudste koffiehuizen  van Zweden
Ook de moeite waard van een bezoekje is deze ruïne.

Ruins of St. Olof church
Bell Tower Saint Maria
Saint Maria Kyrka gebouwd in de 13de eeuw, en een van de oudste stenen kerken in Zweden
Ik hoop dat jullie net zo hebben genoten, met de rondtoer, als de dag dat ik daar was met mijn nichtje Marja

Groetjes Joke

Ps. sommige foto´s heb ik van deze site afgehaald, hoop dat ik het zo goed heb gedaan,