zaterdag 25 januari 2014

De Hälsingland Farm Trail




is een up-and-coming toeristische route die meandert door de dorpen en wijken die de thuisbasis van de grootste Hälsingland boerderijen, de meest prachtige portieken en meest extravagant geschilderde interieurs hebben. Honderden van deze boerderijen zijn verspreid als juwelen over de provincie, en sommige van de boerderijen en dorpen zijn UNESCO World Heritage ( zie ook artikel over Alfta emigratie museum -Link)

Hälsingegård Löka
De route, die je door een cultuurlandschap van duizend jaar oud voert, strekt zich uit van de oevers van de rivier Voxna , door de uitgestrekte noordelijke bossen door zomerse weiden , langs schitterende boerderijen. Deze weiden zijn ook onderdeel van de World Heritage Site kandidatuur
 Het vlas hutten, molens en zagerijen langs waterlopen stroomt naar beneden vanaf de beboste hoge land door dorpen aan de rivier getuigen van de agrarische industrie die de Hälsingland boeren rijk gemaakt.

Een van die boerderijen die tijdens de zomermaanden open zijn is, als museum is  Hälsingegård Mårtes een schitterende boerderij die World heritage in 1950 kocht, die voordat vanaf de 17de eeuw in handen was van de familie

Een groep of vrijwilligers, werkt daar de hele zomer, om deze museums open te houden, en die een grote kennis hebben van het wel een wee van deze schitterende boerderij. (helaas spreken veel van deze dames geen Engels, dus als er een rondleiding is,( kijk even naar de tijden) zul je het in het Zweeds horen.






Toen ik er die dag was, met mijn vriendin Margit (links), vertelde ik de dame rechts, die die dag daar was, dat ik uit Holland kwam, en ik een artikel over deze boerderij wou schrijven, en ze heeft me toen een privé rondleiding gegeven , wat schitterende plaatjes heeft opgeleverd.

Fijne dag allemaal, en ben je in de buurt van Alfta, neem daar dan een paar dagen vooruit, als je alle boerderijen wilt bezichtigen.

Groetjes Joke

9 opmerkingen:

  1. Wauw, dit is een route die ik nog wel eens wil rijden. Ga ik onthouden voor een vakantie in Zweden. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er allemaal weer mooi uit.
    Heb jij enig idee hoe de bezine prijs in Zweden is ??
    Ik zou best een keer die kant op willen, maar DH is nog niet zo ver !
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mieke

      Op het moment ligt voor de Nederlanders de kroon erg hoog, om op vakantie te gaan.

      Normaal is de benzine goedkoper dan in Nederland.

      Als je de tijd hebt, dan is Zweden een schitterend land op op vakantie te gaan, maar je moet veel km afleggen, om wat te zien...........

      Fijn weekeinden groetjes Joke

      Verwijderen
  3. Mooie schilderingen. We hebben afgelopen zomer ook zo'n boerderij bezocht. Ze zien er geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wow, dit ziet er super gaaf uit! Dit jaar moeten we even overslaan, maar volgend jaar zomer hopen we toch weer Zweden aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Joke, Wat een prachtige plek!
    Ik heb een hoop bij je gemist, dus ga ik even je blog doorlezen!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige route met veel moois! Jammer dat ik niet zo'n reiziger ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Joke. Jammer weer dat het alleen in de zomer geopend is. Er zijn veel Nederlanders en Duitsers die in voor en naseizoen op vakantie gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tack för att du visar dessa bilder!
    Jag har åkt där förbi men det har alltid varit stängt.
    Så vackert!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie voor jullie bezoekje,
Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita