donderdag 31 januari 2013

Carl Larsson-gården



Dit huis (museum) is een zeer populaire bezienswaardigheid en staat in het idyllische plaatsje Sundborn, 13 km ten noordoosten van Falun.
  Dit was het woonhuis van Carl en Karin Larsson en heet "Lilla Hyttnäs". Het is zeer de moeite waard om te bekijken, vooral voor iedereen die geïnteresseerd is in Zweeds design en binnenhuis-architectuur. 
Dit ben ik, voor het huis
Carl Larsson (1853 – 1919) was een bekende Zweedse kunstenaar en samen met zijn vrouw Karin heeft hij tot op de dag van vandaag grote invloed op design en woninginrichting.
Dit boek is pas uitgekomen, een heerlijk boek om te hebben van Karin
  Carl verwierf vooral grote bekendheid vanwege zijn aquarellen. Tevens werkte hij met olieverf en maakte meer dan honderd etsen.


Carl was een tijdgenoot van Anders Zorn, de beroemste schilder van Zweden. Het Zorn museum staat in de plaats Mora, gelegen ten noorden van het Siljan meer. 



 Daarnaast maakte hij muurschilderingen en hield zich samen met Karin bezig met binnenhuisarchitectuur.

Het huis is een kunstwerk op zichzelf, schitterend gecreëerd door de Larssons. Alle textiel in het huis zijn ontworpen en gemaakt door Karin en ook de meeste meubelstukken zijn door haar ontworpen. 
 Het huis is een decoratief geheel met een harmonie van kleuren, speels houtwerk en natuurlijke schoonheid. Het interieur is nog steeds een bron van inspiratie voor ontwerpers over de hele wereld.


Dit is een kussen dat ik heb gemaakt, naar een ontwerp van Karin.

Hoop dat jullie even een gezellig dagje zo samen met me hebben gehad.
Fijne dag allemaal groetjes Joke

20 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de rondleiding. Mooi kussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, Joke, ik heb zitten smullen van jouw rondleiding.
    Ik ben een groot liefhebber en bewonderaar van al het werk van Carl Larsson en zijn vrouw. Heb boeken en prenten van hen en krijg er nooit genoeg van.
    Zou mijn huis wel zo in willen richten...
    En daarnaast natuurlijk wel nog mijn eigen Zondagssteek atelier :>)
    Zo is het toch puur genieten?!
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel, was weer erg mooi!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit huis staat al jaren op mijn verlanglijstje. Ik heb allerlei boeken over Carl en zijn vrouw - heel bijzondere mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een straf om in zo'n huis te moeten wonen ;-)

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wauw! Daar zou ik graag een kijkje willen nemen! Bedankt voor deze foto rondleiding! Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergat ik nog te zeggen hoe mooi je kussen is....;-)

      Verwijderen
  7. Leuk uitstapje, misschien dat wij dat ook een keer kunnen bezoeken, ziet er zo heerlijk vrolijk uit! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Langzaam maar zeker leer ik door al die mooie blogjes Zweden een beetje kennen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een prachtige en bijzondere rondleiding, wat is er veel moois te zien, in jou land!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn om er weer even te zijn en dit keer met jou, dank je!
    Kram,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg mooi en je kussen vind ik toch wel bijzonder leuk, gezellig even binnen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een leuk uitstapje naar een heel byzonder plekje. Ben dol op de beide Larssons.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk Joke,die stoel heeft wel wat
    groetjes ineke
    Ps wat betekent Kram?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank je Joke dat ik weer eve terug was.
    Ruim 30j geleden geweest en helemaal verliefd geworden , dus de rugzak vol met boeken , posters en briefpapier( ja ja, toen gingen er nog brieven naar m,n zweedse vriendin)
    Thuis op m,n kamer alle posters opgehangen en me heilig voor genomen later, als ik groot ben, in mijn eigen huis het er net zo uit te laten zien......Nu staat er nog wel een hele dikke rij boeken.

    gr ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi, en wat leuk dat je er een kussen van gemaakt hebt, mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie foto's hoor!
    En wat is je kussen prachtig!!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi,leuk,apart. En een mooi kussen.
    Hebben we weer een stukje van mooi Zweden mogen zien !

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie voor jullie bezoekje,
Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita