dinsdag 6 maart 2012

Kaknästornet (Kaknästoren)

is een zendmast in het stadsdeel Djurgården van de Zweeds hoofdstad Stockholm. Het is een belangrijke zendmast voor de Zweedse Tv en radio zenders

De toren werd in 1967 geopend en is ontworpen door Bengt Lindroos. De toren is 155 meter hoog (met antenne 170 meter). 

Verder was het lange tijd de hoogste toren van Scandinavië  tot het in 1971 voorbij werd gestreefd door de toren Näsinneula in het Finse Tampere. Het bleef daarna nog lange tijd het hoogste gebouw van Zweden totdat de Kista Science Tower in het noorden van Stockholm werd gebouwd (die 3 meter hoger is). In 2005 werd het ook nog ingehaald door de   Turning Torso in Malmö



De toren biedt in het westen uitzicht op het centrum van Stockholm en in het oosten op de Scherenkust van Stockholm
 De toren is geopend voor publiek. Er is een observatiedek, een restaurant, en je kunt er heerlijk eten, of gewoon een kopje koffie en genieten van het uitzicht, de moeite waard om daar naar toe te gaan

Ik zit weer te genieten van mijn dagen in Stockholm, ik hoop jullie ook

Groetjes Joke

6 opmerkingen:

  1. Altijd weer even interessant, je verhaal over Zweden en zijn bezienswaardigheden! Zelfs mijn man leest deze blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou ik best even willen gaan lunchen, zijn altijd geweldige ervaringen zulke torens ! groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lelijke toren (naar mijn smaak), maar hele mooie uitzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja heerlijk je bezoekje aan Stockholm, wist niet dat de toren voor publiek open was, weer een punt om nog eens een keer weer te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo kom ik via jou ook nog wat te weten over het Zweedse land.
    Leuk he om landgenootjes tegen te komen in een ander land.
    Hoe lang ik ook in Zweden zal wonen ik ben en blijf Nederlander en Nederland trekt toch altijd ondanks dat ik het hier super naar mijn zin heb.
    Was mis jij nou hier in Zweden ten opzichte van Nederland?
    Ik ben benieuwd.
    Fijne dag meid.
    Liefs van die andere nl`er.
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Joke vanaf die kant heb ik Stockholm nog niet bekeken.
    Leuk dat je dat voor me hebt gedaan, nu kan ik er toch even van meegenieten.
    Kram,

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie voor jullie bezoekje,
Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita