zondag 9 februari 2014

Welkom in Zweden





 De Sontbrug vormt de verbinding tussen Kopenhagen en Malmö en De brug heeft een van de langste overspanningen van alle tuibruggen De grootste overspanning is 490 meter. De hoogste pylon is 204 meter. Naar schatting weegt de brug in totaal 82 miljoen kilogram. De maximale hoogte van het wegdek is 57 meter.


De verbinding, bestaande uit een spoorlijn met twee sporen en daarboven een weg met 2×2 rijstroken, werd op 1 juli 200 door de Zweedse koning Karel XVI Gustaaf en de Deense koningin MargarIIetha  geopend. Een halve maand voor de officiële opening konden de Denen en Zweden door middel van een donatie aan het Deense Rode Kruis een kaart kopen om de brug skatend, fietsend of lopend over te gaan.

De gehele verbinding over de Sont bestaat uit een dubbeldeksbrug (autosnelweg boven, spoorweg beneden) van bijna 8 kilometer lang aan Zweedse kant; het kunstmatige elanje Peberholm ("Pepereiland", zo genoemd als toespeling op het naburige natuurlijk gevormd Saltholm, "Zouteiland") met een lengte van 4 kilometer waar snelweg en spoorweg naast elkaar komen te liggen; en een 4 kilometer lange  tunnel, de Drogdentunnel aan Deense kant.


 De bouw begon op 16 september 1993 en de kosten beliepen zo'n 3 miljard euro. De brug-tunnelcombinatie is aangelegd om de regio Kopenhagen-Malmö (Sontregio) een economische impuls te geven en zo tegenwicht te geven aan de neiging van de EU haar belang steeds meer zuidwaarts te zoeken. Daarnaast heeft ze de reistijd van Kopenhagen naar het Deense eiland Bornholm met circa drie uur verkort.
 Ik zelf ben er nog nooit overheen gereden, ik vlieg altijd, maar met dank van Lida en John, van wie ik deze foto´s heb gekregen.

Fijne dag allemaal groetjes Joke