vrijdag 27 april 2012

De metro stations

Veel metrostations zijn uitbundig voorzien van kunst  en daarom wordt de Stockholmse metro weleens genoemd "'s werelds langste kunstgalerie". Meer dan 90 van de 110 stations tonen kunstwerken van zo’n 150 kunstenaars. Dus best een paar uurtjes nodig om daar door te brengen , maar je zult er van genieten.

Dit is  Kungsträdgården (Zweeds voor: Koningstuin), mertro station, daar liggen oude gedeeltes van tuinen, je kijkt je ogen uit, aan oud beeld werk , en je waant je even in oud Griekenland.


 Ik laat jullie maar gewoon de foto´s zien, om jullie een idee te geven, van dit station.

In elke gedeelte van het perron en entree vond je wel iets, in een nis, of aan de muur.
Van hem werd ik wel een beetje bang, grinnik.

Vergeet ook niet omhoog te kijken, want ook daar vind je de mooiste plafons.

Je moet niet bang zijn diepte of hoogte, want kijk zo zijn de roltrappen.

Dit is Solna Metro station:

Helaas toen ik met mijn vriendin Lucia in Stockholm was, hadden we geen tijd om een paar uur ondergronds te blijven en alle stations af te gaan, maar het staat op mijn lijstje misschien iets voor van de winter!!
Ik wou jullie ook nog even het station van Arlanda laten zien, dit zit heel diep onder de grond van het vliegveld, en hier stap ik dus op,of af , als ik naar huis ga.
 En dit is de Arlanda express als jullie naar Stockholm gaan, vanaf het vliegveld. dit is mijn vriendin Lucia, waar ik samen een weekje Stockholm mee gedaan heb, een heerlijk week, hopen het nog eens over te mogen doen.

Nu ik hoop dat er gauw een vervolg op kan komen, met mijn ervaring, rondom de metro in Stockholm

Groetjes en een fijne dag allemaal.

14 opmerkingen:

  1. Wat leuk al die kunst in de metro, dan heb je wat te kijken. Een museum/ kunstgalerie als het ware. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om met je mee te kijken. Ik vindt sommige van die roltrappen doodeng. Ze gaan zo diep en stijl naar beneden.Maar de stations zijn echt de moeite waard.Best een leuk winteruitje.Ik neem ook de trein op Arlanda als ik naar Norrköping ga nadat ik in Umeå ben geweest. Direkte verbinding. Als ik alleen naar Norrk. ga vlieg ik direct naar Linköping.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat jammer dat DAT ons indertijd niet verteld is.....Had het graag willen zien....!
    Goed weekend Joke,

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig! Lijkt me indrukwekkend om te zien!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super,en geweldig interessant!Je ziet het vaak in grote steden steden van die prachtige metrostations. Jammer dat ze hier niet zo indrukwekkend zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig wat een werk zullen de mensen die dit gemaakt hebben er aan gehad hebben pffff.
    Lieve groetjes Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge wat bijzonder allemaal. Ze hebben er echt iets van gemaakt. Je hoeft je tijdens het wachten op de trein niet te vervelen. Wat een lange roltrappen!! Bedankt en liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder, ik wist niet dat het d.aar ondergronds zo mooi is

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow wat geweldig mooi, leuk en inspirerend. Alleen daarom zou je al naar dat land wil. Wat veel leuks is daar te bewonderen, niet alleen steden, natuur maar ook de metro is een bezoekje waar, nou ja een bezoek daar ben je zeker dagen mee zoet

    Groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig, en ik heb ook niet geweten dat het zo bijzonder was. Gelukkig hebben we jou, om ons dit allemaal te laten zien. Fijn weekend Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi en heel apart.Ziet er ook netjes uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is de eerste keer dat ik jouw Zweden-blog bezoek, meestal beperk ik me tot borduursites. Maar .... ik vind het zeer de moeite waard en dankzij de vele foto's krijg je een inkijkje in een mij onbekend land. Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat spannend zoeen metro station, lijkt wel een museum. Ik denk dat ik niet achterom zou kijken als ik boven ben met de roltrap. Wat een diepte. Nu iets anders. Op mijn blog ga ik elke maand, meschien wel vaker, een klein merklapjes patroontje van eigen ontwerp plaatsen. 12 stuks. Je kunt er 1 grote van maken. Even kijken hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie voor jullie bezoekje,
Thank you for your visit
Tack för ditt besök
Merci pour votre visite
Gracias por su visita